۱۴۰۲ دی ۲۱, پنجشنبه

 قطعنامه شورای امنیت علیه حوثی ها مقدمه ای برای اجماع علیه جمهوری اسلامی

قطعنامه اخیر شورای امنیت با 11 رای موافق و چهار رای ممتنع باید نقطه عطفی جهت مهار رژیم در جنگ های نیابتی و صدور شرارت به منطقه و دیگر نقاط جهان تلقی گردد. این قطعنامه از حوثی ها می خواهد، با فوریت تمام حملات خود به کشتی ها را در دریای سرخ متوقف نماید. در عین حال این قطعنامه از گروه اقدام (بیش از بیست کشور ) به رهبری آمریکا،برای دفاع از تردد آزاد کشتی ها درین آبراه بین المللی حمایت می کند. این عملیات شامل اسکورت کشتی ها تا پاسخ نظامی قاطع خواهد بود. هدف از اقدام حوثی ها به نیابت از تهران در حمله به کشتی ها درین دریا عمدتا علیه اسرائیل و جلوگیری از تردد کشتی ها به شهر بندری ایلات اسرائیل در خلیج عقبه ( اسرائیل،عربستان،مصر و اردن درین خلیج همسایه اند ) می باشد. اما موشک پرانی و حملات پهبادی و توقیف کشتی ها و حملات قایق های گشت مسلح حوثی ها به کشتی های در حال تردد در این آبراه، به اغلب کشورهای منطقه و سایر نقاط جهان که ازین آبراه برای حمل و نقل تجاری استفاده می کنند.آسیب رسانده است.
این اختلال در کشتیرانی بین المللی موجب گردیده، برخی از کشتی های تجاری عبور از این آبراه را متوقف و پس از دور زدن قاره آفریقا و مسیر بمراتب طولانی ،بار خود را به مقصد برسانند. این امر موجب افزایش هزینه ها و در نتیجه همچون جنگ اوکراین ، باعث افزایش تورم در جامعه بین المللی شده است.این قطعنامه به پیشنهاد ژاپن و آمریکا باین شورا ارجاع شده بود و چین و روسیه به قطعنامه مزبور رای ممتنع داده اند. این رای نشان میدهد. که از نظر این دو کشور مسائل اقتصادی و عبور بی خطر ازین آبراه مصلحت های سیاسی را پشت سر گذاشته است.
گرچه رای مزبور علیه شرارت ها و راهزنی های دریائی یک نیروی نیابتی رژیم تهران درین آبراه می باشد.اما بنظر می رسد .که تصویب این قطعنامه مقدمه ای برای شکل گیری نوعی اتحاد و اجماع کشورهای ذینفع و در نتیجه اقدام مناسب و موثر علیه شرارت های خود رژیم ،در خاورمیانه و سایر نقاط جهان باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر