۱۳۹۷ آذر ۳۰, جمعه


یلدا را ولو با گرانی تعمدی و سفره خالی تحمیل شده از سوی رژیم،جشن میگیریم.
شب چله یا شب یلدا با پیشینه هفت هزار ساله و ثبت رسمی آن در تقویم ایران باستان در 502 قبل از میلاد توسط داریوش بزرگ،شب زایش مهر(خورشید جان بخش)میباشد.چون از فردای طولانی ترین شب سال ،یعنی اول دیماه،بتدریج روزها بلند تر و شب ها کوتاه تر میگردد.نقطه مقابل شب یلدا،جشن تیرگان در اول تیرماه است..که بلنترین روز تابستان میباشد.بالعکس، در جشن نوروز یعنی اول فروردین،طول روز و شب برابر بوده و از فردای آن روز ،ساعات روز رو به افزایش می رود. نقطه مقابل آن ،جشن مهرگان در اول مهراست.که باز طول شب و روز با هم برابر و از آنروز به بعد ،ساعات روز،تا شب یلدا ،کاهش می یابد.مردم ایران اولین مردمی در دنیا بودند. که باین علم تجربی پی بردند.
رژیم ج.ا این فرهنگ و تاریخ تمدن ایرانی را بها نمیدهد(چون فرهنگی است.این جهانی،متمدنانه و دور از موهومات و خیالات واهی) و در آستانه جشن های نوروز و یلدا با بازیهای مالی وپولی زمینه را تعمدا برای گران تر شدن اجناس فراهم میکند.تا توده مردم بتدریج این جشن های ملی را فراموش کنند.بالعکس برای رونق دکانی که باز کرده،ضمن تزریق رونق اقتصادی به بازار،بمنظور ارزان شدن کالاها، هزینه های میلیاردی دیگری را نیز از پولهای دزدیده شده از جیب مردم ، برای تدارک برنامه هایی چون سفر رایگان به نجف و کربلا و.. توام با تبلیغات و بمباران خبری ،تدارک میبیند.
امسال مطابق معمول هر سال در آستانه جشن ملی شب یلدا،چند تور تلفنی به اقصی نقاط کشورمان ایران داشتم.رژیم به بهانه تحریم،قیمت ها را تعمدا بصورت نجومی بالا برده ،تا سفره ها خالی و شب یلدای مردم ایران ،سوت و کور باشد.اما چون شب مشرف به اول دی ماه،یک جشن ملی میهنی این جهانی متعلق به مردم است.صد در صد پاسخ های این تور تلفنی این بود: آری شب یلدا را حتی با سفره خالی جشن میگیریم.یلدای تان پیروز و خجسته باد.که پایان شب سیه سفید است ،هموطن.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر