۱۴۰۰ مرداد ۲۴, یکشنبه

 چه نقشه ای در راه است: بازگشت طالبان به قدرت در کابل بعد از بیست سال و یک دست شدن طالبان حاکم بر ایران.

در پی روی کار آمدن کمونیست های افغانی در کابل ،در اردیبهشت پنجاه و هفت و حمایت مسکو از حزب دموکراتیک خلق، تا حد دخالت نظامی در آن کشور،تفکر محاصره شوروی، از سوی اسلامیست های افراطی،به دکترین غالب روز ،دربلوک غرب،تبدیل گردید.با تسلیح و تقویت مجاهدین افغانی و جنگ های چریکی علیه ارتش سرخ و در ایران، با انقلاب بهمن ماه همین سال و روی کار آمدن یک حکومت افراطی اسلامی در وجه شیعی،این حلقه محاصره را تنگ تر نمود.سرانجام ارتش شوروی در افغانستان به گل نشسته و مجبور به ترک آن و روی کار آمدن مجاهدین در 1371 در کابل گردید.که توسط طالبان در 1996 سرنگون و در پی حملات 11 سپتامبر 2001 آمریکا،حکومت طالبان منقرض گردید.حامد کرزای رستوران دار آمریکایی افغانی الاصل،مامور تشکیل کابینه در کابل گردید.که دولت را در 2014 به اشرف غنی استاد دانشگاه جانز هاپکینز سپرد.اکنون چه شده ،که بعد از بیست سال،آمریکا با خروج ارتش خود،افغانستان را تحویل طالبان می دهد؟ که علی احمد جلالی نامی به عنوان یک پشتون افراطی با بازگشت از آمریکا به افغانستان، به عنوان رئیس دولت موقت، کاندید اداره دولت انتقالی شش ماهه گردد؟!این اتفاق زمانی رخ میدهد.که در تهران نیز،با تنگ تر شدن حلقه قدرت،حاکمیت ،بطور یکدست،به طالبان شیعی واگذار شده است.
علی احمد جلالی این سوابق را، در کارنامه خود دارد: بیست سال کارمند رادیو صدای آمریکا،وزیر دفاع در زمان مجاهدین،وزیر کشور و سفیر افغانستان در آلمان در زمان حکومت حامد کرزای و اشرف غنی،استاد دانشگاه در آمریکا و اکنون بازگشت از آمریکا به کابل و تصدی احتمالی دولت موقت انتقالی بمدت شش ماه.وی کتابی بنام تاریخ نظامی افغانستان تحریر نموده،که در آن قوم پشتون را مالک اول و آخر افغانستان نام برده و هزاره های شیعی و تاجیک های سنی شیعه را، اقوام وارداتی توصیف نموده است.طوری که دخترش بهاره جلالی، در زمانی که پدر سفیر در برلین بود ( 2017) و وی در دانشگاه آمریکایی کابل تدریس میکرد.به نقل از کتاب پدر،هزاره ها را جاسوس انگلیس نام برد. که باید به مغولستان بر گردند.بنظر می رسد ،آنچه رخ داده و در شرف تکوین می باشد.این است:
مرکز ثقل استراتژیک آمریکا به آسیای جنوب شرقی و محاصره و کنترل چين با یازده کشور این حوزه منتقل شده است.چین در پی فضای حیاتی برای تغذیه یک و نیم میلیارد جمعیت خود است.علیرغم کمبود زمین و فضای حیاتی،حزب حاکم ممنوعیت داشتن بیش از یک فرزند را لغو کرده،این امر بدین معنی است. ‌که چين برای بدست آوردن این فضا ،چشم به ماورای بحار دوخته است و چون بیست میلیون سرباز چینی را نمی تواند. برای فتح سرزمین با کشتی منتقل کند .چشم به ایران و احیای جاده ابریشم و انتقال این سربازان، از طریق این جاده شامل پاکستان و بخشی کوچک از افغانستان، تا حصول به ایران دوخته است‌.خروج سربازان آمریکایی از منطقه، با توجه به تحرکاتی که ،تاکنون انجام گرفته ،باید بخاطر استقرار آنها در مجموعه ای، از کشورهای یازده گانه آسیای جنوب‌شرقی باشد.تا ضمن محاصره دریایی ، از نزدیک رخدادهای چين کنترل گردد.طالبان افغانستان اولین مرزی را که آزاد کردند ،مرز با چين بود.تصور می رود .با استقرار طالبان در کابل ،دو سناریو در نظر باشد. استقرار کمربند سبز اسلامی، در مرز های مسلمان نشین غرب چين ،مثل آن کاری که با شوروی ،در پی محاصره با کمربند سبز نمودند ‌و مجاهدین افغانستان و ایران اسلامی با انقلاب کذائی، از عوامل مهم این امر بودند. سناریوی دوم ،ایجاد جنگ بین طالبان پشتون و سنی افراطی و رژیم یک دست شده افراطی شیعه حاکم بر ایران است.که مسئله جنگ و حواشی آن ،باعث توقف پروژه احیای جاده ابریشم و انتقال بیست میلیون سرباز چینی ،از مسیر ایران به نقاط دیگر جهان گردد. فقط خیزش نهایی ملت ايران و بطلان قرارداد با چين، در پی سرنگونی رژیم،سناریوی جنگ طالبان با ايران را،در نطفه خفه می کند.که بنظر می‌رسد. این خیزش نهایی با توجه به آنچه که هم اکنون، در ایران کرونا زده و در شرایط مرگ یا زندگی می گذرد .با یک انفجار خشم ملی، به زودی رخ دهد.
Like
Comment
Share

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر