۱۴۰۲ آذر ۲۳, پنجشنبه

 آیا فساد نهادینه شده ،چشم اسفندیار جمهوری اسلامی است؟

بعد از ترک آخرین محل ماموریت ام  در پاکستان و آوردن اسناد اتمی  رژیم به غرب و تحویل آن به پروفسور گلد اشمیت معاون وقت آژانس بین المللی انرژی هسته ای، علیرغم اصرار و پافشاری من در مخفی و محرمانه بودن  منبع این اقدام، بخاطر مسائل امنیتی و حفظ اعضای خانواده در مقابل کینه جوئی رهبری رژیم ،هرگز تصور نمی کردم. که اینهمه مورد مراجعه رسانه های جمعی محل اقامت جدید در تبعید و برخی رسانه های دیگر ،که بعد از گذشت این سالها ،همچنان در جستجوگر گوگل، قابل دسترسی می باشد، قرار گیرم. بخصوص آنکه آژانس مزبور، بعد از بررسی و صحت اسناد مزبور،اولین قطعنامه شورای حکام آژانس را ،با استناد به این اسناد و حقیقت یابی های بعدی در این مورد، با ذکر منبع اسناد به تصویب رسانده و پرونده را ،به شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارجاع داده بود.
از آن زمان،هر بار یک اتفاق خارق العاده ای در درون رژیم رخ میدهد و اخبار آن از طریق سفارتخانه ها مقیم به خارج درز می کند. مورد مراجعه این خبرنگاران و منابع خبری دیگر قرار می گیرم.اختلاس سه و نیم میلیارد دلاری جمعی از اعضای وابسته به راس هرم قدرت در مورد خرید چائی نیز باعث شد.همچون دزدی  محمد رضا خاوری ، که به کانادا متواری شده بود.بار دیگر مورد مراجعه قرار گیرم. منابع مزبور بسیار متعجب بوده و تاکید داشتند .که این رقم معادل بودجه سالیانه تعدادی از دولت های آفریقایی آمریکای لاتین و سایر کشورهای کوچک در جامعه بین المللی می باشد. چگونه میشود چنین دزدی کلانی صورت پذیرد  ،ولی هیچ اتفاق خاصی رخ ندهد و اینکه سرانجام روزی این فساد نهادینه شده در رژیم ،دامن این بساط مملو از فساد را همچون فروپاشی تعدادی از دولت های فاسد جامعه بین المللی ،در قرن گذشته خواهد گرفت .باین ترتیب علیرغم  اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا، بخاطر منافع خود و تقویت تشیع در مقابل تسنن و اخذ امتیاز از هر دو به بقای رژیم کمک  می کنند.این بساط
حتی اگر از انفجار خشم تهیدستان و یا بخاطر ورشکستگی و فروپاشی اقتصادی یا هر علت دیگری جان سالم بدر برد.یک عامل اساسی و مهم و مرگ زا،که همچون جذام،به جان و رگ و ریشه و چهار ستون بدن و زیر بنای رژیم ،از راس  هرم قدرت و بیت فاسد رهبری، تا رده های پایین حاکمیت ذوب شده در ولی فقیه ،افتاده ،یعنی نهادینه شدن فساد مطلق مالی، پولی و  اقتصادی و تبعات مرگ آورش،سرانجام تیشه به ریشه بنیاد این رژیم سرتا پا دروغ و تزویر و غارت و جنایت و شناعت و فساد ،خواهد زد.
این رژیم به هزار و یک دلیل رفتنی است.زیرا مدیریت اقتصاد کلان رژیم بر اساس فساد زیر بنایی و رانت خواری ریشه دار می چرخد.اکثریت قریب به اتفاق سران رژیم دستشان آلوده باین فساد اقتصادی است.نهادینه شدن این امر بر همه دستگاه ها و نهادهای رژیم سایه سنگین خود را تحمیل نموده است.خلاصی شدن از آن نه با پاکسازی و نه با اصلاح،غیر ممکن است. ، این فساد و آلودگی کشنده و زهر آگین،بعلت دست بر تر داشتن نهاد های قدرت در آن همچون سپاه و..علاج ناپذیر بوده و هر کاری بکنند ،نقش مسّکن خواهد داشت.جز با فروپاشی و انقلاب هیچ راه چاره ای باقی نمانده است.شواهد زیادی در تاریخ از این معضل و بیماری علاج ناپذیر قابل ذکر است.فروپاشی رژیم چائوشسکو در رومانی و اتحاد جماهیر شوروی در مسکو،علیرغم مسّکن گلاسنوست(گشایش) و پروستریکا(دوباره سازی) و اسکورین(شتاب توسعه اقتصادی) گورباچف نمونه بارز و تاریخی چنین فروپاشی در قرن گذشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر