۱۴۰۲ بهمن ۱۲, پنجشنبه

 اشتباه محاسبه ای که سرانجام می تواند به فروپاشی رژیم اسلامی منتهی گردد

آتش افروزی خامنه ای در غزه و زدن پایگاه آمریکایی در اردن و موشک پرانی ها در اربیل عراق و بلوچستان پاکستان،بیش از آنچه که، مبنای ایدئولوژیک داشته، یا به پروسه صدور انقلاب اسلامی ،مربوط باشد،نگاهی به بن بست عدم مشروعیت در داخل کشور داشته است.در همین راستا محور استراتژی خامنه ای تاکنون ،زدن طبل جنگ، با دشمنان فرضی در خارج و در مقابله با آن،اتخاذ سیاست النصر بالّرعب ( پیروزی در ایجاد ترس و وحشت ) در داخل کشور بوده است.یعنی به این بهانه، که کشور درحال جنگ با دشمن است و باید در چنین موقعیتی، هر نوع حرکت مخالف نظام ،به عنوان ستون پنجم دشمن تلقی گردد، ولو با اعدام های بی دلیل و تنها بخاطر زهر چشم گرفتن از مردم و ایجاد ترس و وحشت در جامعه ،تا خدشه ای در کلان سیاست و در نتیجه ادامه بقای رژیم، رخ ندهد.
اشتباه پهپاد ردیاب آمریکایی، در پایگاه مستقر در اردن ،با تصور آمریکائی بودن  پهپاد های رژیم  ،نشان داد. که جمهوری اسلامی ،در کمین است و می تواند .از یک اشتباه محاسباتی-نظامی- تسلیحاتی حریف،به آمریکا و متحدین اش ،ضربات مهلکی بزند.در همین راستا  ،هدف از حملات حماس، در هفتم اکتبر به خاک اسرائیل،از بین بردن پیمان ابراهیم و منتفی شدن عضویت عربستان و سایرین درین پیمان،با تداوم پاسخ اسرائیل ،به فجایع هفتم اکتبر و تنبیه حماس در غزّه بود.خامنه ای در کنار استراتژی مزبور،برای تحکیم حاکمیت اش در داخل ،همواره از خدمات و اقدامات دو جناح قدرت اش یعنی اصولگرایان،که افکارشان با اندیشه وی نزدیک تر بود،از یک طرف و جناح دوم قدرت اش،یعنی اصلاح طلبان، در راستای تثبیت این قدرت، با این پیش فرض بوده ،که اصلاح طلبان ،مخالف وضع موجود بوده و خواهان اصلاحات در سیاست داخلی و خارجی کشور هستند.
دروغ اصلاح طلبی، در تمام دوران حاکمیت خامنه ای، برای کلاه گذاشتن بر سر حریفان اروپایی و آمریکائی،استفاده از این ترفند و ایجاد امید کاذب برای تغییر در راس امور وی بوده است.تصور غالب بر این بود.که مجموعه آتش افروزی ها  و شرارت های رژیم در اسرائیل- غزّه، یمن و دریای سرخ،عراق،سوریه،لبنان،پاکستان،اوکراین،موجب خواهد شد.که جو بایدن و شرکاء این بار ،عکس العمل قاطعی علیه رژیم نشان داده و بجای تنبیه نیروهای نیابتی، این بار بر سر اختاپوس، در تهران شلیک خواهند نمود.که صدور بیانیه ها و مصاحبه ها و نوشتارهای مقامات آمریکائی نشان داد.که چنین اقدامی به خاطر این که ،جنگ تمام عیار اوکراین و جنگ محدود خاورمیانه ،باعث تشدید رکود اقتصادی و تقویت حریفان روسی و چینی غرب گردیده،هر نوع افزایش جنگ کامل و مستقیم، با رژیم تهران،اوضاع بشدت وخیمی در جامعه بین المللی ایجاد می کند.که ممکن است مهار آن از سوی طرفین،به امری محال تبدیل گردد.
در نتیجه حمله به تهران انجام نشد و ظواهر امر نشان میدهد. که  فعلا هم به آن شکلی که همه انتظار دارند ،نخواهد شد. اما آمریکا و متحدین اش،با قاطعیت تمام،باین واقعیت پی بردند.که جمهوری اسلامی، ظرفیت آن را دارد.که از یک غفلت، استفاده و صلح و آرامش جامعه بین المللی را، خدشه دار نموده  و جنگ و خرابی غیر قابل پیش بینی ،علیه جامعه بشری ایجاد نماید. می دانیم که ،  بهانه آغاز جنگ جهانی اول، ترور آرشیدوک ولیعهد اتریش ،از سوی یک ملی گرای صرب بود. خامنه ای نیز، نشان داد. که هر لحظه بخواهد ، آتش افروزی نموده و چه بسا ،برای بقای خود و رژیم اش ،بهانه لازم را ،برای آتش افروزی یک جنگ فراگیر، فراهم نماید.
اخباری که این روزها ،در فضای مجازی پخش شده و میشود .حاکی از این است .که تعدادی از دولتمردان اروپا و آمریکا ،از مماشات بایدن و شرکاء ،با رژیم تهران گله مند اند.در نتیجه ،مماشات و دیپلماسی پشت پرده طیف جو بایدن، با تهران ،ازین پس، موکول به محال به نظر می رسد و چه بسا،مجبورند ، در اولین فرصت ممکن، با در نظر گرفتن همه شرایط،سر اختاپوس و مار را، در تهران بزنند.
علی اکبر امیدمهر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر