۱۳۹۵ مرداد ۱۸, دوشنبه

ادعاي انديشکده آمريکايي: ايران تهديدي بزرگتر از داعش و القاعده است

خرداد/ انديشکده امريکايي "هريتيج" وابسته به نئومحافظه کاران با انتشار ارزيابي اي مدعي شده است که کارشناسان امنيتي امريکايي بر اين باورند که ايران بزرگترين تهديد براي امنيت امريکاست حتي تهديدي بزرگتر از القاعده و داعش !

اين انديشکده مي نويسد:"ايران علاوه بر امريکا مهم ترين چالش امنيتي براي منافع آن کشور در خاورميانه محسوب مي شود. داعش و القاعده تهديدهاي کوتاه مدت و موقتي براي امريکا هستند اما تهديد ايران طولاني مدت است و مقطعي نيست. پس از پايان مدت زمان توافق هسته اي ايران و امريکا، تهران مي تواند تسليحات هسته اي بسازد و اين يک تهديد استراتژيک بلند مدت براي واشنگتن خواهد بود". 

اين انديشکده در بخش ديگري از گزارش خود با اشاره به اين که مدت زمان توافق هسته اي و محدوديت هاي فعاليتهاي غني سازي اورانيوم ايران تنها براي ده سال خواهد بود مي نويسد:"مايکل پريگنت همکاري موسسه هادسون و افسر سابق اطلاعات ارتش امريکا در عراق که از مخالفان برجام بوده است مي گويد:"براي ما امريکايي ها 15 سال زماني طولاني است اما براي ايران زمان زيادي نيست. آنان با ديد استراتژيک به مسائل نگاه مي کنند. آنان مي توانند ظرف مدت 15 سال به قابليت ساخت تسليحات هسته اي دست يابند و پس از آن به نيروي برتر در خاورميانه تبديل خواهند شد". 

علاوه بر انديشکده هريتيج موسسه مطالعات واشنگتن براي خاور نزديک نيز اوايل سال جاري ميلادي نظر مشابهي را ارائه کرده بود. "مايکل سينگ" رييس پيشين امور خاورميانه شوراي امنيت ملي در ماه ژانويه گذشته نوشته بود:"عليرغم آن که توان ايران براي ساخت تسليحات در حال رشد دولت امريکا به آن کشور مشروعيت بين المللي داده است. اين موضوع سبب مي شود تا ايران دست بازتري در قابليت هاي نظامي و تهاجمي داشته باشد و آن را توسعه دهد". 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر