۱۴۰۰ اسفند ۷, شنبه

 آیا باج دادن اوباما به رژیم اسلامی در برجام یک و برخورد ضعیف بایدن در برجام دو، برانگیزنده پوتین ،در جسارت به اشغال کریمه و اینک حمله به اوکراین گردیده است.

تفاهم هسته ای برجام یک، که از نوامبر 2014 تا ژانویه 2015 ادامه و چند بار نیاز تمدید گردید .سرانجام، در تیرماه 1394 منعقد شد.در سومین ماه مذاکرات 5 بعلاوه 1 روز 28 فوریه، ارتش روسیه وارد کریمه شده و آن را به تصرف درآورد.مذاکرات برجام دو، که در دولت رئیسی از 29 نوامبر آغاز شد ، هنوز ادامه داشت.که این بار در همین ماه فوریه،روسیه به اوکراین حمله نمود.
در هر دو دور مذاکرات، نماینده روسیه،قبل از بقیه شرکت کنندگان و خود جمهوری اسلامی،چگونگی بن بست یا پیشرفت مذاکرات را اعلام می نمود.بررسی برخی گفته ها، نوشته ها و فراز و نشیب های اظهارات نماینده روسیه ،هم در شش سال پیش و برجام اول ونیز برجام دوم، در طی چند ماه گذشته نشان میدهد.که وی در اتخاذ یک رویه سخت گیرانه و باج گیرانه از آمریکا و اروپا ،توسط رژیم اسلامی،حرف اول و آخر را می زده است. تا با پی بردن به نقاط ضعف حریفان،سرانجام پوتین بتواند ارزیابی لازم را بعمل آورده، آن زمان به کریمه و این بار به کل اوکراین حمله نماید.
به موجب اصل 24 منشور ملل متحد،یکی از وظایف عمده اعضای پنجگانه دائم شورای امنیت،حفاظت از صلح و امنیت بین المللی و جلوگیری از جنگ و کشورگشایی در جامعه جهانی است و چون روسیه به عنوان یک عضو دائم در حمله به اوکراین،این اصل را نقض نموده،در نتیجه مشمول اقدام این شورا، بر اساس اصول 41 ( تمام راههای صلح آمیز برای توقف جنگ ) و 42 ( حمله نظامی ، اقدام دسته جمعی ،برای توقف متجاوز و اعاده صلح) فصل هفتم منشور ملل متحد میگردد.بخصوص اینکه روسیه،قطعنامه اخیر شورای امنیت در توقف حمله نظامی به اوکراین و خروج از آن کشور را وتو نموده،که ادامه این وضع،می تواند منجر،به لغو عضویت خاطی، از شورای امنیت گردد.بعلت بن بست شورای امنیت،برای تحقق این امر، مجمع عمومی سازمان مل،می تواند با توسل به قطعنامه اتحاد برای صلح وظایف شورای امنیت را به عهده گرفته و علیه تجاوز روسیه و تنبیه آن ،بطور دست جمعی،اقدام نماید.
قطعنامه 377 مجمع عمومی در سال 1950 به تصویب اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان متحد رسید.بعلت وتو های مکرر شوروی ،در جریان جنگ کره،چون شورای امنیت نتوانسته بود عمل تهدید صلح،نقض صلح و تجاوز را خنثی کند.با فراخوان دبیر کل سازمان، جهت اجلاس فوق العاده و اضطراری مجمع عمومی،با تصویب اکثریت اعضا ،مجمع عمومی، وظایف شورای امنیت را ،عهده دار گردید.که تاکنون ده بار از راهکار قطعنامه اتحاد برای صلح، استفاده شده است.
اکنون باید منتظر ماند و دید. که آیا اراده لازم، در دولتمردان آمریکا و اروپا هست،که ازین قوانین، برای نجات جامعه جهانی ،ازین شر مطلق ،استفاده نمایند.یا ما باید منتظر باشیم. که شروران دیگری نیز، در جامعه بین المللی،با الگو قراردن روسیه ،وارد بازار این قبیل شرارت ها، علیه بشریت گردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر